Zarząd Krakowskiego Oddziału ZKP pracował w następujących składach:
2015-2018
Prezes: Marcel Chyrzyński
Wiceprezes: Jerzy Stankiewicz
Sekretarz: Aleksandra Patalas
Skarbnik: Maciej Jabłoński
członek Zarządu: Zaid Jabri
2018-2020
Prezes: Marcel Chyrzyński
Wiceprezes: Jerzy Stankiewicz
Sekretarz: Aleksandra Patalas
Skarbnik: Maciej Jabłoński
członkowie Zarządu: Agnieszka Draus i Paweł Sydor
2020-2023
Prezes: Marcel Chyrzyński
Wiceprezes: Jerzy Stankiewicz
Sekretarz: Aleksandra Patalas
Skarbnik: Maciej Jabłoński
członkowie Zarządu: Agnieszka Draus i Kamil Kruk
2023-2025
Prezes: Marcel Chyrzyński
Wiceprezes: Jerzy Stankiewicz
Sekretarz: Aleksandra Patalas
Skarbnik: Maciej Jabłoński
członkowie Zarządu: Agnieszka Draus i Krzysztof Kostrzewa
2025-2027
Prezes: Marcel Chyrzyński
Wiceprezes: Jerzy Stankiewicz
Sekretarz: Aleksandra Patalas
Skarbnik: Maciej Jabłoński
c
członkowie Zarządu: Agnieszka Draus i Krzysztof Kostrzewa
201522 października w Auli Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie odbył się koncert
"Messiaen - Stachowski: mistrzowie i ich uczniowie". Był to pierwszy z cyklu koncertów organizowanych wspólnie przez Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie, Akademię Muzyczną w Krakowie i Gminę Miejską Kraków, na których prezentowani są twórcy Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej w kontekście twórców europejskich i światowych.
Na koncercie zabrzmiały utwory: Marka Stachowskiego –
Trzy Interludia na klarnet i fortepian, Marcela Chyrzyńskiego –
Quasi Kwazi III na klarnet solo, Wojciecha Widłaka –
Idillio na sopran i fortepian, Oliviera Messiaena –
Petites esquisses d’oiseaux na fortepian, Paula Méfana –
Deux instantanées na perkusję oraz Iradja Sahbaja –
Gognus na sopran, fortepian, klarnet kontrabasowy i perkusję. Kompozycje wykonane zostały przez francuski zespół Sound and sense.
Koncert poprzedziło spotkanie z uczniem Oliviera Messiaena: Iradjem Sahbajem – kompozytorem, dyrygentem i kierownikiem artystycznym zespołu Sound and sense. Spotkanie to poprowadził wybitny znawca życia i twórczości Oliviera Messiaena – Jerzy Stankiewicz, stażysta w klasie Oliviera Messiaena w Konserwatorium Paryskim oraz autor książki
Olivier Messiaen. Człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz.
2016W dniach 16‐30 kwietnia odbył się
28. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich. W tym roku była to muzyka krajów latynoamerykańskich.
Podczas 12 koncertów obok dzieł polskich twórców zabrzmiały utwory kompozytorów z Meksyku, Argentyny i Brazylii, a także Portugalii.
Odbyło się 20 prawykonań światowych oraz 10 pierwszych wykonań w Polsce.
Festiwal zainaugurował koncert kompozytorów, którzy urodzili się w tym samym 1971 r. Publiczność usłyszała utwory: Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego, Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna oraz Macieja Zielińskiego, w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod batutą Bassema Akikiego, a solistami byli: skrzypaczka Kaja Danczowska oraz wiolonczelistka z Wielkiej Brytanii Gemma Rosefield, która wykonała
Koncert wiolonczelowy Macieja Zielińskiego na instrumencie Alessandra Gagliana z 1704 r.
Podczas dwóch koncertów tzw. "Krakowskiej szkoły kompozytorskiej" usłyszeliśmy m.in. klarnecistę Romana Widaszka oraz Kwartet Śląski, a w "Koncercie prawykonań" – oboistę Mariusza Pędziałka i saksofonistkę Alinę Mleczko. TWOgether Duo w koncercie "Od tanga do psalmu" zagrali utwory Astora Piazzolli, Igora Santosa oraz Hanny Kulenty, Wojciecha Ziemowita Zycha, Aleksandra Nowaka i Zaida Jabriego.
Z zagranicznych gości usłyszeliśmy Nuna Pinta, który zaprezentował kompozytorów ze swojego kraju (klarnet solo oraz z elektroniką) i utwór Magdaleny Długosz.
Tradycyjnie odbył się również koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie pt. "Koktajl elektroniczny" (m.in. Marek Chołoniewski, Franciszek Araszkiewicz, Dawid Kusz).
Gościem festiwalu była Hanna Kulenty.
Festiwal zwieńczyło światowe prawykonanie oratorium Juliusza Łuciuka do słów poematu Jana Pawła II
Tryptyk rzymski. Obchodzono bowiem jubileusz 90-lecia urodzin Juliusza Łuciuka.
19 października w Auli Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie odbył się
koncert "Marek Stachowski – Isang Yun. Mistrzowie i ich uczniowie". Był to już drugi z cyklu koncertów organizowanych wspólnie przez Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie, Akademię Muzyczną w Krakowie i Gminę Miejską Kraków, na których prezentowani są twórcy tzw. Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej w kontekście twórców europejskich i światowych.
Na koncercie zabrzmiały utwory: Marka Stachowskiego –
Trio na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1999), Wojciecha Ziemowita Zycha –
Pochodna na flet/flet basowy i fortepian w amplifikacji przestrzennej (2016), Michała Pawełka –
Cztery szkice na klarnet, wiolonczelę i harfę (2016), Macieja Jabłońskiego –
Horoscopes na flet, wiolonczelę i fortepian (2016), Isanga Yuna –
Duo na wiolonczelę i harfę (1984), Sukhi Kanga –
Interaction na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1970), Michaila Travlosa –
Progressions na flet solo (1983-2007) oraz Toshio Hosokawy –
Memory – In Memory of Isang Yun na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1996). Utwory W. Z. Zycha, M. Pawełka oraz M. Jabłońskiego były prawykonaniami światowymi, natomiast dzieła I. Yuna, S. Kanga oraz T. Hosokawy po raz pierwszy zabrzmiały w Polsce.
Wykonawcami utworów byli: Iwona Glinka (flet), Barbara Borowicz (klarnet), Agnieszka Kaczmarek-Bialic (harfa), Agnieszka Bugla (skrzypce), Jan Kalinowski (wiolonczela) i Marek Szlezer (fortepian).
Ponadto 18 października w sali senackiej Akademii Muzycznej w Krakowie odbyły się warsztaty i kurs mistrzowski, który poprowadził były uczeń Isanga Yuna: Michail Travlos (Grecja) – kompozytor i profesor Nikolaos Mantzaros Konserwatorium w Atenach. Nasz gość wygłosił wykład pt.
Isang Yun i jego uczniowie. Muzyka Michaila Travlosa. Następnie odbyły się lekcje indywidualne ze studentami kompozycji AM w Krakowie.
Godnym odnotowania jest działalność upowszechniona Jerzego Stankiewicza, w ramach której realizował on odczyty.
201725 października odbył się
koncert "Zbigniew Bujarski – Per Nørgård. Mistrzowie i ich uczniowie". Był to trzeci z cyklu koncertów organizowanych wspólnie przez Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Krakowie, Akademię Muzyczną w Krakowie i Gminę Miejską Kraków.
Ideą tego cyklu jest prezentowanie jednego z wybitnych krakowskich kompozytorów-pedagogów i jego studentów w kontekście któregoś ze znakomitych kompozytorów zagranicznych wraz z jego uczniami.
Podczas koncertu zaprezentowane zostały utwory Nørgårda, Abrahamsena, Sørensena, Bujarskiego, Mengjiqiego i Zabriego.
Wykonawcami byli: Agata Kielar-Długosz (flet), Barbara Borowicz (klarnet), Bartosz Sałdan (perkusja), Agnieszka Bugla (skrzypce), Natalia Warzecha-Karkus (altówka), Pola Benke (wiolonczela), Weronika Krówka (fortepian), Dawid Makosz (realizacja taśmy).
W ramach wydarzenia odbyły się również spotkanie naukowe oraz laboratorium kompozycji, które poprowadził dr Zaid Jabri z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii w Trondheim (Norwegia).
Wzorem kilku poprzednich edycji 2
9. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (23-30 kwietnia) zaprosił gości z kręgu nordyckiego: z Finlandii, Szwecji, Norwegii, Islandii i Danii, a także z Holandii i Estonii.
Gościem specjalnym wydarzenia była Kaija Saariaho, fińska kompozytorka, która opowiedziała o łączeniu w muzyce natury i nauki: od idei lilii wodnej i zorzy polarnej po zaawansowane technologie komputerowej syntezy dźwięku. Jej
Notes on Light zabrzmiał na otwarcie festiwalu – utwór wykonał znakomity duński wiolonczelista Jakob Kullberg wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca.
Wystąpił także duński Kroger Quartet oraz holenderski kompozytor i muzykolog Leo Samama z napisanym specjalnie na festiwal
Kwartetem smyczkowym nr 3.
Podczas festiwalu miała miejsce również sesja poświęcona muzyce nordyckiej i holenderskiej. W referatach czynny udział wzięli dr hab. Maciej Jabłoński, dr hab. Wojciech Ziemowit Zych, dr Dagmara Łopatowska-Romsvik oraz mgr Kazimierz Płoskoń. Sesję poprowadziła dr Agnieszka Draus.
Finał przyniósł prawykonanie
III Symfonii autorstwa Macieja Jabłońskiego. Podczas festiwalu zaprezentowanych zostało m.in. 15 prawykonań światowych i 10 pierwszych wykonań w Polsce.
Na
1. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego nadesłano 20 partytur (z krajów: Australia, Chiny/USA, Grecja, Grecja/Niemcy, Hong Kong, Japonia/Wielka Brytania, Litwa, Norwegia/Wielka Brytania, Polska, Ukraina).
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Pierwszym zwycięzcą Konkursu został Orestis Papaioannou (Grecja/Niemcy). Wyróżnionymi kompozytorami zostali Olgierd Juzala-Deprati z Polski oraz Lina Tonia z Grecji.
201830. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich odbył się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego w dniach 14–22 kwietnia. Tematem festiwalu, oprócz prezentacji kompozytorów krakowskich i polskich w kontekście muzyki światowej, były relacje muzyki i słowa.
W roli gości specjalnych festiwalu wystąpili ceniona w obu Amerykach kompozytorka z Meksyku Gabriela Ortiz oraz kompozytor ze Słowacji – Ivan Buffa. Wygłosili oni wykłady o swojej twórczości w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz poprowadzili kursy mistrzowskie dla studentów kompozycji.
Podczas jubileuszowej edycji festiwalu zaprezentowana została twórczość kompozytorów z Polski, Słowacji, Ukrainy, Niemiec, Holandii, Francji, Grecji, Anglii, Meksyku, USA, Australii, Korei Płd. i Japonii.
Odbyło się 37 prawykonań światowych oraz 15 pierwszych wykonań w Polsce.
Publiczność usłyszała kompozycje m.in. wokalno-instrumentalne (również z elektroniką) oraz utwory inspirowane tekstem.
Ponadto odbyła się sesja naukowa zatytułowana "Muzyka i słowo”, a swoje referaty odczytali teoretycy Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dużą atrakcją był również występ znakomitej koreańskiej śpiewaczki Youngji Oh wraz z zespołem Modern Ensemble z towarzyszeniem instrumentów klasycznych oraz tradycyjnych koreańskich. Wygłosiła ona również wykład o tradycyjnej wokalnej muzyce koreańskiej.
Podczas koncertu inaugurującego jubileuszowy Festiwal w Filharmonii Krakowskiej odbyło się światowe prawykonanie utworu Jarosława Płonki
Stalker, który został zamówiony przez 30. MFKK w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
18 i 21 kwietnia odbyły się prawykonania światowe dzieł zwycięzców konkursów kompozytorskich. Podczas "Koncertu prawykonań II” Quasars Ensemble ze Słowacji zaprezentował kompozycję zwycięzcy I Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego:
Quintet in Five Scenes greckiego kompozytora Orestisa Papaioannou. Natomiast Lorien Trio zaprezentowało
Mit o Hermafrodycie Jakuba Królikowskiego - utwór, który zdobył I nagrodę w III Konkursie Młodych Kompozytorów im. Marka Stachowskiego.
8 października odbył się 4. koncert w ramach
cyklu "Mistrzowie i ich uczniowie": "Zbigniew Bujarski – Krzysztof Penderecki" w związku z obchodami 85. urodzin kompozytorów.
Kwartety smyczkowe obu Mistrzów zabrzmiały wraz z utworami ich uczniów — Michaela Gatonska (USA), Karola Nepelskiego oraz Hyewon Lee (Korea Płd.). Michael Gatonska oraz Hyewon Lee skomponowali na tę szczególną okazję utwory, które zadedykowali swym Mistrzom.
W ramach wydarzenia odbyło się również spotkanie z Krzysztofem Pendereckim, które poprowadziła Małgorzata Janicka-Słysz.
Kompozycje zostały wykonane przez znakomitych krakowskich wykonawców: Martynę Klupś-Radny (flet), Barbarę Borowicz (klarnet), Dominikę Peszko (fortepian), Kwartet smyczkowy DAFO w składzie: Justyna Duda (skrzypce I), Danuta Augustyn (skrzypce II), Aneta Dumanowska (altówka) i Anna Armatys-Borrelli (wiolonczela) oraz Patrycję Pieczarę (dyrygent).
10 grudnia w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie odbyło się
otwarcie wystawy "Obecność muzyki Oliviera Messiaena w Polsce". Kuratorem wystawy, która czynna była od 11 grudnia 2018 do 25 stycznia 2019, był dr h.c. Jerzy Stankiewicz – wybitny polski znawca muzyki i życia Oliviera Messiaena.
Podczas wernisażu wystawy odbyło się spotkanie kompozytorów, wykonawców, muzykologów, promotorów, malarzy, rodzin jenców z Görlitz oraz miłośników muzyki Messiaena z całej Polski.
W ramach wernisażu odbył się koncert organizowany przez ZKP Oddział w Krakowie pt. "Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy: Krzysztof Penderecki, Zbigniew Bujarski i Marek Stachowski – w 110. rocznicę urodzin Oliviera Messiaena".
Podczas koncertu zabrzmiał m.in. po raz pierwszy w Polsce utwór O. Messiaena
La Fauvette passerinette (Pokrzewka wędrowniczka) na fortepian (1961). Wykonawcą był prof. Andrzej Tatarski, który już od lat 60. propaguje muzykę francuskiego Mistrza.
Na
2. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego nadesłano 37 partytur (z krajów: Armenia, Austria, Chile, Chiny, Chiny/Niemcy, Czechy, Holandia, Hong Kong, Hong Kong/Kanada, Izrael, Kanada, Korea Południowa, Niemcy, Polska, Słowacja, USA, Wielka Brytania, Włochy, Włochy/Polska.
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Justyna Duda-Krane (Kwartet Dafo) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Nagrodę Główną zdobył Olgierd Juzala-Deprati z Polski. Wyróżnionymi kompozytorami zostali Otto Wanke z Austrii, Andrzej Ojczenasz z Polski oraz Xinyang Wang z Chin.
2019 „Obraz jako źródło inspiracji muzycznej” – to temat
31. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, który odbył się w dniach 11–19 maja.
Przedstawione zostały m.in. kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, europejskimi i amerykańskimi obrazami olejnymi, ale również obrazami filmowymi i zjawiskami optycznymi.
Zaprezentowano twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii: 20 prawykonań światowych oraz 13 prawykonań polskich.
Wykonawcami byli doskonali muzycy. Bas-baryton Robert Koller ze Szwajcarii prawykonał
Pieśni perskie Konstantego Regameya, a Simone Beneventi, włoski perkusista, zaprezentował po raz pierwszy utwór krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. Usłyszeliśmy także wybitną flecistkę Jadwigę Kotnowską podczas polskiego prawykonania
Run Hanny Kulenty. Ponadto wystąpiły znakomite zespoły i orkiestry: Kwartet Dafô, Trio Śląskie, orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.
W ramach przedsięwzięcia odbyła się też sesja naukowa "Muzyka i obraz”, na której wygłosili referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Łodzi.
Gośćmi specjalnymi festiwalu były Hanna Kulenty oraz kompozytorka z Włoch Ada Gentile, która referat o swojej twórczości wygłosiła w Akademii Muzycznej w Krakowie.
W związku z 30. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową gośćmi festiwalu byli kompozytorzy średniego i młodego pokolenia z Korei: Chang-min Park, Jeo See i Lydia Deokin Ko.
26 października na posiedzeniu Zarządu Krakowskiego Oddziału ZKP, uchwalona została
nowa nazwa krakowskiego festiwalu. Od 2020 nosi on nazwę: Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów.
21 listopada 2019 w Krakowie odbył się
koncert "Marek Stachowski – Zbigniew Bujarski. Mistrzowie i ich uczniowie” w związku z obchodami 15. rocznicy śmierci prof. Marka Stachowskiego oraz rocznicy śmierci prof. Zbigniewa Bujarskiego.
Podczas koncertu zaprezentowano również kompozycje wychowanków obu Mistrzów — Wojciecha Widłaka i Marcela Chyrzyńskiego (z klasy prof. Stachowskiego) oraz Michaela Gatonska’ego i Mendiego Mengjiqiego (z klasy prof. Bujarskiego).
Gościem specjalnym wydarzenia był Mendi Mengjiqi — kompozytor albański, który wykłada kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym w Prisztinie (Kosowo).
202028 lutego w Krakowie odbyło się posiedzenie Jury
3. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Przedmiotem konkursu był utwór na flet i fortepian.
Na konkurs nadesłano 19 partytur z 13 krajów.
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Iwona Glinka (Polska/Grecja) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Nagrodę Główną otrzymał Otto Wanke z Austrii.
Wyróżnionymi kompozytorami zostali Orhan Veli Özbayrak z Turcji, Tetsuya Yamamoto z Japonii/Francji oraz Wojciech Chałupka z Polski.
32. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbył się w dniach 17-25 października. Tematem wiodącym była inspiracja naturą.
Podczas festiwalu odbyło się 6 koncertów, na których zostało zaprezentowanych 37 kompozycji, w tym 16 prawykonań światowych oraz 4 pierwsze wykonania w Polsce.
Z przyczyny pandemii transmisje z koncertów można było oglądać na festiwalowym kanale YouTube.
Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała wykonała utwór Krzysztofa Pendereckiego
Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II. Było to szczególne wydarzenie, upamiętniające zmarłego w tym roku naszego krakowskiego Mistrza i 100. rocznicę urodzin Papieża Polaka. Orkiestra dokonała również na tym koncercie prawykonań najnowszych utworów Wojciecha Widłaka oraz Kamila Kruka (partię piły koncertującej wykona sam kompozytor).
Tradycją festiwalu jest coroczny koncert Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. W tamtym roku na koncercie zatytułowanym "Koktajl elektroniczny” zaprezentowano najnowsze utwory studentów kompozycji — w większości były to prawykonania światowe.
Dopełnieniem festiwalu była sesja muzykologiczna "Muzyka i natura”, na której wygłosili referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
202120 marca w formie zdalnej odbyło się posiedzenie Jury
4. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Przedmiotem konkursu był utwór na orkiestrę kameralną.
Na konkurs nadesłano 37 partytur z 14 krajów.
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Szymon Bywalec i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Nagrodę Główną otrzymał Jongsung Oh z Korei Płd. Wyróżnionymi kompozytorami zostali Franciszek Araszkiewicz z Polski, Michał Doman z Polski oraz Ashley John Long z Wielkiej Brytanii.
W dniach 10-18 kwietnia odbył się
33. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów. Motywem przewodnim festiwalu były starożytne cywilizacje.
Podczas 7 koncertów zabrzmiały m.in. 23 prawykonania światowe oraz jedno prawykonanie polskie.
Zaprezentowano twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Chin, Grecji, Japonii, Niemiec, Ukrainy, Włoch i USA.
Po raz pierwszy usłyszeliśmy utwór
Ecotopia 4 na orkiestrę kameralną Michaela Gatonski i
Koncert na flet i orkiestrę kameralną Ryszarda Osady, który powstał w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Wystąpili znakomici muzycy i zespoły, w tym Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca i AdAstra Piano Trio.
Tradycyjnie odbył się koncert "Koktajl elektroniczny" — prezentacje Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Podczas festiwalu miały miejsce dwie sesje naukowe: "Antyczność w muzyce” oraz "Muzyka i natura” (przeniesiona z poprzedniego roku) z udziałem wybitnych teoretyków muzyki i muzykologów.
Ze względów epidemiologicznych wszystkie wydarzenia odbyły się bez udziału publiczności; były transmitowane online na oficjalnym kanale na YouTube: Krakow International Festival of Composers.
4 grudnia w Auli Florianka w Krakowie odbył się
Koncert z okazji 20-lecia istnienia zespołu Cracow Duo: Kalinowski&Szlezer.
W programie znalazły się utwory skomponowane specjalnie z myślą o tym zespole: Z. Bujarskiego, M. Ptaszyńskiej, M. Zielińskiego, M. Dobrzyńskiego, A. Zawadzkiej-Gołosz, T.J. Opałki, M. Chyrzyńskiego oraz W. Widłaka.
2022
W lutym 2022 Prezydent Francji Emmanuel Macron mianował naszego związkowego Kolegę
Jerzego Stankiewicza (Wiceprezesa ZKP Oddziału w Krakowie) Kawalerem Orderu Narodowego Legii Honorowej (L’Ordre national de la Légion d’honneur – Chevalier).
To niezwykłe prestiżowe wyróżnienie otrzymał On w wyrazie uznania dla wyjątkowego wkładu w propagowanie twórczości Oliviera Messiaena oraz powiązań, które utworzył między Francją i Polską w dziedzinie kultury i historii.
23 marca w formie zdalnej odbyło się posiedzenie Jury
5. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Przedmiotem konkursu był utwór na orkiestrę smyczkową.
Na konkurs nadesłano 76 partytur z 28 krajów.
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (Przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Jerzy Dybał i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Nagrodę Główną otrzymał Krystian Neścior z Polski. Wyróżnionymi kompozytorami zostali Andrea Gerratana z Włoch, Maciej Kabza z Polski oraz Candra Bangun Setyawan z Republiki Indonezji.
34. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbył się
w dniach 23-30 kwietnia 2022. Motywem przewodnim była "Tradycja w muzyce współczesnej”.
Podczas 8 koncertów zabrzmiało m.in. 21 prawykonań światowych oraz 4 prawykonania polskie.
Taki temat miała również sesja naukowa, podczas której swoje referaty wygłosili: Jerzy Stankiewicz, Teresa Malecka, Agnieszka Draus oraz Maciej Jabłoński. Sesję poprowadziła Kinga Kiwała.
W związku z wojną w Ukrainie, koncert inauguracyjny poświęcony był w głównej mierze kompozytorom ukraińskim. Na tym samym koncercie zaprezentowano także utwór
Ciaccona in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego oraz
Palimpsest Krystiana Neściora, laureata 5. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Z kolei na koncercie Aschenbach Trio z Anglii, Anna Litvinenko (amerykanka z ukraińskimi korzeniami) wykonała m.in. utwór Wałentyna Sylwestrowa
Moments of Silence and Stillness.
Szczególnym wydarzeniem festiwalowym był Koncert z okazji Prezydencji Francji w Radzie Unii Europejskiej oraz 30. rocznicy śmierci Oliviera Messiaena.
Całość programu dopełnił wykład prof. Zbigniewa Bargielskiego pt.
Refleksji kilka o mojej koncepcji formy muzycznej. Poprowadził on również kurs mistrzowski dla studentów kompozycji AMKP.
W dniach od 29 kwietnia do 2 maja w Toul w Lotaryngii odbył się
francusko-polski Festiwal Oliviera Messiaena w 30. rocznicę śmierci kompozytora. Inicjatorem
i organizatorem był muzykolog J. Stankiewicz.
Mer Miasta Toul Alde Harman dokonał dekoracji J. Stankiewicza Złotym Medalem za zasługi dla Miasta Toul. Ponadto J. Stankiewicz zaproszony został do Komitetu Honorowego Bachowskiego Festiwalu Organowego.
6 grudnia w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie odbył się
koncert "Anna Zawadzka-Gołosz – Józef Rychlik. Mistrzowie i ich uczniowie". Muzyka Mistrzów zabrzmiała wraz ze specjalnie na tę okazję skomponowanymi utworami ich uczniów – Kamila Kruka, Moniki Szpyrki, Renāte Stivriņa oraz Michała Papary.
Kompozycje zostały wykonane przez krakowskich muzyków: Martyna Klupś-Radny (fl), Barbara Borowicz (cl), Wojciech Kamionka (cr), Wojciech Kaszuba (tr), Agnieszka Bugla (vn), Aleksander Frankiewicz (vla), Jakub Gucik (vc), Marek Szlezer (pf) i Maciej Koczur (dir).
202315 lutego odbyło się posiedzenie Jury
6. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Przedmiotem konkursu był utwór na zespół kameralny.
Na konkurs nadesłano 34 partytury z 12 krajów.
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (Przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Federico Gardella (Włochy) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Nagrodę Główną otrzymał Junghoon Nam z Korei Południowej. Wyróżnionymi kompozytorami zostali Meng Sicong z Chin, Lixing Ding z Chin/Niemiec oraz Xiaowen Lei z Chin.
35. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbył się w dniach 15-23 kwietnia.
Tematem przewodnim była "Przestrzenność w muzyce".
Podczas 8 koncertów zaprezentowana została twórczość kompozytorów z Polski, Estonii, Francji, Japonii, Korei Płd., Litwy, Łotwy, Niemiec, Ukrainy i Włoch.
Publiczność usłyszała m.in. 25 prawykonań światowych oraz 7 prawykonań polskich.
Aspekt przestrzenności był też tematem sesji muzykologicznej, podczas której referaty wygłosili Magdalena Dziadek, Małgorzata Janicka-Słysz, Maciej Jabłoński oraz Marcin Strzelecki.
Gościem specjalnym festiwalu był uznany włoski kompozytor Federico Gardella, który wygłosił wykład o swojej twórczości oraz poprowadził kursy mistrzowskie ze studentami kompozycji Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Dzięki nawiązanej współpracy z Baltic Contemporary Music Network publiczność festiwalowa miała okazję poznać także interesującą twórczość kompozytorów z kręgu krajów wschodnio-bałtyckich. Ich kompozycje zostały wykonane przez: Chordos String Quartet z Litwy, duety Anna-Liisa Eller (kannel) i Taavi Kerikmäe (klawikord, elektronika) z Estonii oraz Ieva Saliete (klawesyn) i Artūrs Noviks (akordeon) z Łotwy.
Udział w festiwalu wzięli również Quasars Ensemble (Słowacja), Roman Widaszek (klarnet), Kwartet Dâfo, zespół wokalny proModern, Anna Kwiatkowska (skrzypce, elektronika), Duo Fluda–Lato i inni.
Zaprezentowana została również twórczość Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP w Krakowie na koncercie "Koktajl elektroniczny” z okazji jubileuszu 50-lecia istnienia.
21 września w Warszawie (podczas „Warszawskiej Jesieni”) odbyło się u
roczyste wręczenie dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich naszemu Koledze Jerzemu Stankiewiczowi – wybitnemu muzykologowi, prezesowi Oddziału Krakowskiego w latach 1994-2016, dyrektorowi Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (obecnie Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów) w latach 1994-2013.
Nagroda przyznana została za prace badawcze nad życiem i twórczością Oliviera Messiaena, za przywrócenie do życia twórczości Konstantego i Konstantego Kazimierza Regameyów oraz za wytrwałe działania na rzecz umacnianiu muzycznych relacji polsko-ukraińskich.
2024
22 stycznia w Ambasadzie Francji odbyło się
uroczyste wręczenie prestiżowego Orderu Legii Honorowej dr. h. c. Jerzemu Stankiewiczowi nadanego przez Prezydenta Republiki Francji Emmanuela Macrona za wyjątkowy wkład w kultywowanie pamięci o dziele Oliviera Messiaena oraz powiązań, jakie Jerzy Stankiewicz utworzył pomiędzy Francją i Polską na polu kulturalnym i historycznym. Uroczystej dekoracji dokonał Ambasador Republiki Francji w Polsce Etienne de Poncins.
Uroczystość uświetnił koncert Marii Sławek (skrzypce) i Piotra Sałajczyka (fortepian) z utworami Oliviera Messiaena.
7 lutego odbyło się posiedzenie Jury
7. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Na konkurs nadesłano 15 partytur z 9 krajów: Austria (1), Chiny (1), Francja (1), Hong Kong/W. Brytania (1), Kosowo (1), Polska (6), Szwecja (1), Ukraina (1), USA (2), z czego 1 odrzucono z powodu niezgodności z regulaminem.
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (Przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Federico Gardella (Włochy), Gośka Isphording (Polska/Niemcy) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Nagrodę Główną otrzymał Ylli Daklani z Republiki Kosowa. Wyróżnionymi kompozytorami zostali Filip Gołdanowski z Polski i Otto Wanke z Austrii.
36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbył się w dniach
20-28 kwietnia. Tematem przewodnim była "Matematyczność w muzyce".
Taki temat miała również sesja muzykologiczna, podczas której referaty wygłosili kompozytorzy i teoretycy muzyki związani z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Mateusz Bień, Maciej Jabłoński, Marcin Strzelecki i Natalia Szwab oraz Krzysztof Wołek z Uniwersytetu w Louisville (USA).
Gościem specjalnym festiwalu był Jerzy Kornowicz. Wygłosił on wykład o swojej twórczości pt.
Muzyka akcji i muzyka stanu.
Dwa sposoby oglądu świata oraz poprowadził kurs mistrzowski ze studentami kompozycji AMKP.
Podczas inauguracji festiwalu, która miała miejsce 20 kwietnia o godz. 18.00
w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, w części oficjalnej odbyła się uroczystość udekorowania Marcela Chyrzyńskiego Odznaką "Honoris Gratia” nadaną przez Prezydenta Miasta Krakowa w uznaniu zasług dla Krakowa i jego mieszkańców.
Szczególnym wydarzeniem festiwalowym były uroczystości jubileuszowe dra h.c. Jerzego Stankiewicza w 80. rocznicę urodzin i 50-lecia pracy twórczej — Wiceprezesa Zarządu Głównego ZKP (1995-1999), Prezesa Oddziału Krakowskiego ZKP (1994–2016) i Dyrektora krakowskiego festiwalu (1994–2013), odznaczonego Orderem Narodowym Legii Honorowej Republiki Francuskiej (2024).
24 kwietnia o godz. 16:00 otwarta została wystawa poświęcona Jubilatowi, o 16:30 odbyło się spotkanie, które poprowadziła red. Anna Woźniakowska, a o 19:00 miał miejsce koncert w wykonaniu Sonami Piano Duo (Justyna Piękoś i Piotr Kędzierski), na którym wykonane zostały m.in. utwory dedykowane Jubilatowi.
Z okazji 95. rocznicy urodzin oraz 5. rocznicy śmierci Bogusława Schaeffera odbył się pokaz filmowej notacji w reż. Pawła Bitki Zapendowskiego pt.
Bogusław Schaeffer – kompozytor, pedagog, muzykolog, krytyk muzyczny, popularyzator muzyki i dramaturg. Po emisji filmu miała miejsce dyskusja z udziałem zaproszonych gości.
Dzięki współpracy z festiwalem Intersonanzen z Poczdamu (Niemcy) i przy współpracy Instytutu Polskiego w Berlinie odbył się koncert z polsko-niemieckim programem w wykonaniu Cracow Duo: Kalinowski&Szlezer.
Koncert został powtórzony 3 czerwca na festiwalu w Niemczech.
Podczas 8 koncertów festiwalowych zaprezentowane zostały utwory kompozytorów z Polski, Australii, Danii, Francji, Japonii, Kosowa, Niemiec, Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii.
Publiczność usłyszała m.in. 24 prawykonania światowe oraz 4 prawykonania polskie.
W dniach 9–13 września gościliśmy 30-osobową grupę akademików Narodowej Akademii Sztuki i Literatury z Metz w Lotaryngii (działającej od końca XVIII w.), pod kierunkiem prezesa prof. Raymonda Oliger.
Współpracując w przygotowaniu ich wizyty przygotowaliśmy dwa spotkania. 10 września w Sali Konferencyjnej Hotelu Metropolo wystąpiła prof. Małgorzata Janicka-Słysz (Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego) z wykładem o twórczości Szymanowskiego i Pendereckiego oraz życiu muzycznym Krakowa, a 12 września w Pałacu Pusłowskich w Instytucie Muzykologii UJ gości z Lotaryngii przyjmowała dyrektor Instytutu Muzykologii UJ prof. dr hab. Magdalena Dziadek.
W Sali Kameralnej pałacu dr h.c. Jerzy Stankiewicz przedstawił problemy i nowe odkrycia dotyczące genezy
Kwartetu na koniec Czasu Messiaena w obozie w Görlitz.
Moment musical wypełniło wystąpienie klarnecisty prof. Piotra Lato (Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego) z dwoma utworami O. Messiaena:
Otchłań ptaków i
Melodia w stylu Mozarta na klarnet solo.
Następnie odbyło się zwiedzanie Pałacu Pusłowskich i Biblioteki Instytutu Muzykologii UJ ze zbiorami I. J. Paderewskiego z Morges. Gości oprowadzali kierownik Biblioteki kustosz dyplomowany mgr Stanisław Hrabia i dr Michał Jaczyński.
Bardzo udane spotkanie zwieńczył toast wzniesiony winem z winnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego.
25 września o godz. 13.00 w Sali im. Karola Szymanowskiego UMFC przy ul. Okólnik 2 w Warszawie dr h.c.
Jerzy Stankiewicz udekorowany został Złotym Medalem “Zasłużony dla Kultury Gloria Artis” za całokształt działalności na rzecz kultury polskiej.
Na tej samej uroczystości prezes
Marcel Chyrzyński otrzymał Doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich – za wybitną twórczość kompozytorską uznaną w środowiskach muzycznych w Europie, Azji i obu Amerykach; za dyrekcję artystyczną i organizacyjną Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów oraz za wieloletnią działalność i koleżeńską postawę w Związku Kompozytorów Polskich.
Laudację wygłosił Kol. Maciej Jabłoński.
Podczas uroczystości zabrzmiały również dwa utwory Marcela Chyrzyńskiego w wykonaniu Juliusza Paprockiego (cl), Magdaleny Bojanowicz (vc) i Pawła Popko (pf):
In C oraz
Death in Venice.
Dr h.c. Jerzy Stankiewicz i prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz w uznaniu za wieloletnią pracę nad twórczością Oliviera Messiaena i promocję muzyki i myśli Messiaena w Polsce i Europie Centralnej zostali w październiku 2024 zaproszeni na
pobyt w Domu Oliviera Messiaena w Petichet w Alpach Delfinatu. W mitycznej siedzibie Mistrza, gdzie w okresach letnich, nad jeziorem Lac de Laffrey skomponował większość swoich największych dzieł. Po śmierci prof. Yvonne Loriod-Messiaen Fundacja Oliviera Messiaena przekazała ten dom władzom regionu Mathesine, które odtąd udostępniają siedzibę kompozytora jako dom pracy twórczej. W sezonie goszczą tam muzycy przygotowujący Messiaenowski repertuar oraz kompozytorzy i muzykolodzy związani swoją pracą z Olivierem Messiaenem.
https://www.maisonmessiaen.com/residence/jerzy-stankiewicz-musicologue
13 listopada o godz. 19:00 w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie odbył się koncert
"Marek Stachowski – Magdalena Długosz. Mistrzowie i ich uczniowie”. Był to już siódmy koncert z cyklu "Mistrzowie i ich uczniowie” – jego ideą jest prezentowanie dwóch wybitnych krakowskich kompozytorów-pedagogów oraz ich absolwentów, których utwory już otrzymały uznanie oraz prezentowane są na estradach europejskich i światowych.
W tym roku Mistrzami byli Marek Stachowski (w 20. rocznicę śmierci) oraz Magdalena Długosz (w 70. rocznicę urodzin).
Wychowankowie skomponowali swoje utwory specjalnie na tą okazję i zadedykowali je swoim Mistrzom.
Byliśmy więc świadkami prawykonania światowego utworów
Akwarele Mateusza Bienia,
Seuil Macieja Jabłońskiego,
Sinfonia. Omaggio a Giacinto Scelsi Piotra Roemera oraz
Dźwięki późne Zofii Dowgiałło.
Wykonawcami byli: Barbara Borowicz (cl), Krzysztof Guńka (sax), Bartosz Sałdan (perc.), Dominika Peszko (pf) oraz Maciej Jabłoński, Magdalena Długosz i Piotr Roemer (realizacja elektroniki).
202524 marca odbyło się posiedzenie jury
8. Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego.
Na konkurs nadesłano partytury z Macedonii Północnej, Meksyku, Polski, Włoch i USA, z czego jedną odrzucono z powodu niezgodności z regulaminem.
Jury obradowało w składzie: Marcel Chyrzyński (Przewodniczący), Zbigniew Bargielski, Ivan Buffa (Słowacja), Federico Gardella (Włochy), Jeajoon Ryu (Korea Pd.) i Wojciech Widłak. Sekretarzem Konkursu była Aleksandra Patalas.
Zdobywcą Nagrody Głównej został Andrea Mastropasqua z Włoch. Jury postanowiło również przyznać wyróżnienie honorowe kompozytorowi z Polski – Szymonowi Golcowi.
37. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów odbył się w dniach 10-18 maja 2025. Motywem przewodnim była "Muzyka w muzyce".
Festiwalowa sesja muzykologiczna była poświęcona właśnie temu zagadnieniu. Swoje referaty wygłosili teoretycy muzyki związani z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie: Teresa Malecka, Małgorzata Janicka-Słysz, Natalia Szwab i Marcin Strzelecki.
Gościem specjalnym festiwalu był Aleksander Nowak. Na Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie odbył się jego wykład pt.
Kilka słów na temat oraz warsztaty kompozytorskie ze studentami kompozycji.
Szczególnym wydarzeniem festiwalowym była uroczystość dekoracji prof. Wołodymyra Hrabowskiego, muzykologa z Drohobycza (Ukraina), Odznaką Honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nadaną mu przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej oraz propagowanie w Ukrainie Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów. Laudację wygłosił wiceprezes ZKP Oddziału w Krakowie dr h.c. Jerzy Stankiewicz.
Podczas 9 koncertów festiwalowych zaprezentowano muzykę kompozytorów z Polski, Słowacji, Austrii, Argentyny, Meksyku, Portugalii, Ukrainy, Włoch oraz Chin, Korei Pd. i Japonii.
Odbyły się 34 prawykonania światowe oraz 1 prawykonanie polskie.
Patronat medialny nad wszystkimi festiwalami sprawowało Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.
Szczegółowy program festiwali – na stronie:
https://festiwal.zkp.krakow.pl/
Marcel Chyrzyński
Prezes Zarządu Oddziału Krakowskiego ZKP